Sajtóhírek

A Népszava cikke a számhordozhatóságról

Budapest, 2003. május 13.

Május 12-én a Népszava cikket jelentetett meg a telefonszámok szolgáltatók közötti hordozhatóságának feltételeiről és ennek esetleges megoldási lehetőségeiről.

Hívásdrágító számhordozhatóság - Az átirányítás nem élénkíti a versenyt

A hírközlési törvény szerint már idén január elsejétől meg kellett volna teremteni a telefonszámok szolgáltatók közötti hordozhatóságának feltételeit. Az erről gondoskodni hivatott kormányrendelet még nem született meg, ezért a szaktárca átmeneti megoldásként a hívásátirányítást választaná. Ez azonban nem szolgálná a valódi célt, a szolgáltatók közötti versenyt - állítja Elekes Csaba, a Matáv PKI Távközlésfejlesztési Intézet osztályvezetője.

Az átmeneti megoldás esetén a számhordozást igénylő előfizető megtartja eredeti hívószámát, de a befogadó szolgáltatónál kap egy új számot is, ami a hívások végződtetéséhez szükséges. A hordozást igénylő előfizető eredeti központjában feltétel nélküli hívásátirányítás szolgáltatást kell aktiválni a végződtetésű számra, ami csak élő, a célközpontban berendezett hívószámra lehetséges - magyarázza a szakember. Szerinte ez a megoldás azon túl, hogy drága, és egyáltalán nem ösztönzi a piaci szereplőket a valódi versenyre, számos szakmai problémát is felvet. Egyrészt az analóg technikájú telefonközpontok nem képesek a hívások átirányítására. Másrészt ahelyett, hogy az előfizetőnek egyszerűsödne a dolga, csak bonyolultabb lesz az élete, mivel jó ideig két élő telefonszámmal kénytelen beérni. Ráadásul a befogadó központban kiadott hívószám közvetlenül is hívható, illetve a kijelzés miatt visszahívható. Márpedig ha jövő januárban a végleges megoldásra áll át az ország, akkor ezt a számot el kell mindenkinek felejtenie.
Mivel a szolgáltatót váltó előfizetőt az új szolgáltató a befogadó központban regisztrált végződtető számmal azonosítja és minden hívásában ez a szám szerepel "A" számként, az átmeneti időszakban minden további szolgáltatónál ezzel a számmal kell regisztrálni. Ha az előfizetőnek már volt választott szolgáltatója, akkor a szolgáltatóváltás következtében módosítani kell a szerződését, hiába tartotta meg eredeti számát. Ha a szolgáltatóváltás után az előfizető távhívó, illetve nemzetközi szolgáltatót akar választani, akkor is a végződtető számával kell regisztrálni. A végleges megoldás bevezetésekor pedig az addig használt végződtető szám törlődik, és módosítani kell a szerződést a választott szolgáltatónál az eredeti, hordozott számra.
Az átirányításos megoldás minden hívást az átadó szolgáltató hálózatán, az előfizető eredeti központján keresztül épít fel, nagyon költséges - teszi hozzá a szakember.